Englands viktiga roll

Englands viktiga roll

Historiskt sett har England alltid varit ett viktigt land för utveckling av herrcyklar. Det var i England som den första cykeln som var gjord helt i metall började tillverkas. Det var ganska tunga cyklar som vägde över tjugo kilo. Snart började man göra hjul med ekrar och i slutet på 1800-talet fanns det nästan trettio olika tillverkare av cyklar I England. Framhjulen blev allt större och var ofta över 60 tum stora, detta för att man ville tillverka så snabba cyklar som möjligt och på den tiden hade man ännu inte uppfunnit växlarna. Dock var dessa cyklar inte speciellt stadiga. 

Vilka delar består en herrcykel av? 

Herrcyklar består av många olika delar. Den har en sadel, ram, styre, kedja, broms, växel, hjul, däck och stöd. Hjulen är så klart en viktig del av herrcykelns uppbyggnad, de består av nav, ekrar, fälg, slang och däck. Nya cyklar har ofta hjul som är kring 24 eller 26 tum. Äldre cyklar har ofta lite annorlunda storlekar. Barncyklar eller juniorcyklar har alltid mindre hjul så att barnen enklare har kontroll på sin cykel. På herrcyklar finns även ofta en pakethållare där man kan ställa en väska och ibland även cykelkorg, även om cykelkorgen förkommer mer på damcyklar. 

Hur tar sig herrcyklar framåt? 

Herrcyklar har alltid pedaler som driver kedjehjul och kedjan på bakhjulet. Vissa herrcyklar har istället för en kedja en slags rem som är underhållsfri och aldrig behöver smörjas in. Barncyklar har ibland vevarmarna fästade direkt på framhjulsnavet men det förkommer nästan aldrig hos herrcyklar. När man trampar pedalerna på en herrcykel så kommer det en kraft från vevarna som driver kedjehjulet och får cykeln att röra sig framåt. Många herrcyklar har också växlar som hjälper till att reglera motståndet och hastigheten. Det är vanligt med fem växlar men en del herrcyklar har många fler än så. 

Hur fungerar bromsen på en herrcykel? 

Det finns herrcyklar med invändiga växelnav som har en bromsmekanism och monteras invändigt på cykeln. Det finns också cyklar som har bromsmekanismen utåt och då agerar den direkt på fälgarna när man bromsar. Vissa cyklar har både fotbroms och handbroms medan andra bara har handbroms. Herrcyklar med fotbroms måste vara gjord av mycket god kvalitet eftersom det är påfrestande för cykeln med ständiga tramp bakåt. En handbroms klämmer man åt med händerna och via en bromsvajer så bromsar man och cykelns fart sänks.